Alcoholvrij bier is vaak duurder dan alcoholhoudend bier vanwege het duurdere productieproces en hogere marketingkosten. Maar, het tij keert stilaan.
Met meer dan honderd verschillende merken in uiteenlopende bierstijlen lijkt alcoholvrij bier steeds meer ingeburgerd. De smaak ervan is geëvolueerd waardoor consumenten er ook meer open voor staan. Aanvankelijk was de duurdere verkoopprijs nog een obstakel maar daarin lijkt verandering te komen. Volumes zijn toegenomen maar ook technologisch zijn er nieuwe ontwikkelingen waardoor alcoholvrij bier enigszins goedkoper kan worden geproduceerd en vermarkt.
Dat alcoholvrij bier in de jaren ’80 en ’90 van vorige eeuw niet aansloeg, had alles te maken met de fletse smaak die ontstond door het vroegtijdig afbreken van de gisting. Werd er in die periode hoofdzakelijk ingezet op alcoholvrije varianten van pilsbieren, dan starten Belgische brouwers rond 2018 met alcoholvrije speciaalbieren, daarin ondersteund door nieuwe technologieën. Het moeder- of basisbier wordt op klassieke wijze gebrouwen maar er volgt een bijkomende stap in het productieproces. Door middel van membraanfiltratie of vacuümdestillatie wordt de alcohol uit het bier onttrokken maar blijven aroma en smaak grotendeels behouden. Beide toepassingen vergen evenwel enorm dure investeringen waardoor de productiekost – en bijgevolg ook de verkoopprijs – stijgt.
Ondertussen werden er ook nieuwe gistculturen ontwikkeld die de vergistbare suikers in het wort omzetten in koolzuurgas en aroma’s maar die geen of slechts heel weinig alcohol opwekken. Daardoor kan je in een klassieke brouwinstallatie alcoholvrije varianten van onder andere witbieren, abdijbieren, zware fruitbieren, ‘sterke’ blonde bieren brouwen. Om eventueel aroma- en smaakverlies te compenseren, worden extra kruiden, hopvariëteiten of vruchtenconcentraat toegevoegd. Hierdoor kunnen alcoholvrije bieren tegen een ‘normale’ productiekost worden gebrouwen waardoor zij stilaan tegen een lagere verkoopprijs worden aangeboden buiten eventuele promotiecampagnes.