In deze portfolio stel ik je enkele artikels voor die ik heb geschreven met betrekking tot openbaar vervoer, autobussen, autocars, mobiliteit en de overschakeling naar zero-emissie-busvervoer.

In 1971 startte Busworld in Kortrijk als het Car&Bus-salon. Een halve eeuw waarin lijnbussen een enorme evolutie hebben doorgemaakt, zo blijkt na een rit met een Brossel/Jonckheere uit 1965 en een MAN Lion’s City 18 EfficientHybrid.

Gelijktijdig tien elektrische bussen in gebruik nemen, betekent aanpassen van je organisatie en van je stelplaats maar ook investeren in een betere elektriciteitsvoorziening. “Maar, je moet ook weten welke klemtonen je wil leggen en waar je binnen enkele jaren wil staan”, stelt Olivier Van Mullem van Multiobus.

Vloeibare waterstof gaat zorgen voor een doorbraak van waterstof als energiedrager in het openbaar vervoer. Busbouwers reageren ondertussen positief op het Europese initiatief om waterstof te ondersteunen. Brandstofcel-waterstofbussen hebben hun plaats naast biogasbussen en batterij-elektrische bussen.

Klanten zijn best opgetogen over de touringcars die door De Lijn worden ingezet voor de corona-versterkingsritten om overvolle lijnbussen te vermijden. Touringcarondernemers die vaak voor de eerste maal voor De Lijn of Le TEC reden, zijn tevreden over de positieve samenwerking.
En verder
Wendbare Exqui.City niet geschikt voor Brusselse buslijn
Scania levert vier milieuvriendelijke CNG-bussen aan stad Gent
Multiobus rijdt als eerste met elektrische bussen in lijndienst
Alternatief aangedreven bussen beter herkenbaar maken
Chinese constructeurs scoren met ‘Europese’ bussen en touringcars
Havenbedrijf Antwerpen wil mobiliteitsknoop ontwarren
Elektrische busdienst is totaalconcept