Verschenen in Personenvervoer, nr. 2 april 2022
Zie ook: Lithium-ion batterijbrand kan moeilijk efficiënt worden bestreden
- Zorg voor compartimentering in de batterij zelf en van het batterijpakket in de bus.
- Zorg voor voldoende afstand tussen het batterijpakket en andere brandgevoelige
onderdelen van de bus. - Installeer ‘Battery Management Systeem’ dat voltage, spanning en temperatuur continu monitort en het batterijpakket zonodig kan isoleren.
- Beveilig het batterijpakket tegen mechanische of fysieke impact van buitenaf.
- Zorg ervoor dat het batterijpakket automatisch wordt uitgeschakeld bij een incident om elektrocutie te vermijden; let er wel op de bus nog moet kunnen verplaatsen.
- Bescherm zekeringen en materialen tegen kortsluiting.
- Voorzie een Thermal Management System (TMS) om de temperatuur in het batterijpakket op te volgen, in de bus en in het busdepot.
- Zorg voor een installatie die de chauffeur en passagiers direct waarschuwt bij een
‘thermal runaway’. - Voorzie een brandwerende scheiding tussen batterijpakket en passagierscompartiment om de veiligheid van de reizigers te kunnen waarborgen.
- Bescherm het passagierscompartiment tegen toxische gassen die vrijkomen bij ontbranding van li-ion-batterijen.
- Installeer brandwerende scheiding tussen de batterijmodules in het batterijpakket om overslaan van de brand te voorkomen.
- Voorzie een noodknop die het voertuig spanningsloos maakt en die hulpdiensten toelaat om aan het voertuig te kunnen werken zonder gevaar op elektrocutie.
- Het batterijpakket moet vlot bereikbaar zijn voor blusmiddelen van de brandweer.
- Voorzie de bus van een of meerdere trekogen om deze te kunnen wegslepen naar een veilige locatie; de bus moet beschikken over een zogenaamde vrijloop opdat zij zonder weerstand kan worden weggetrokken.
Bron: IFV.nl