Verschenen in Travel 360, november 2017

Dankzij de toenemende populariteit van intercity-busdiensten en de visie van jonge en dynamische ondernemers breekt een nieuwe toekomst aan voor autocarreizen. Vanuit de autocarsector werden al diverse initiatieven genomen en projecten opgestart die innovatie aanmoedigen. Met een knipoog naar cijfer 6 van de milieuvriendelijke Euro 6-motor focussen wij op zes aandachtspunten en geven wij je zes redenen om autocarreizen te verkopen.

1.Klanten: Jongeren en senioren

Cijfers van de FOD Mobiliteit tonen aan dat het aantal autocarpassagiers tussen 2014 en 2015 steeg van 12,7 naar 13,6 miljoen. Voorlopige cijfers voor 2016 spreken zelfs van meer dan 18 miljoen reizen, waaronder ruim 9 miljoen trips van meer dan 4 dagen en iets minder dan 9 miljoen korte trips. In 2016 maakten ruim 1 miljoen Belgen een meerdaagse, buitenlandse autocarreis, in 2014 waren dat er zo’n 700.000. De autocarsector tekent voor bijna 7% van alle in België gereserveerde reizen.
Het succes van lange afstandsbuslijnen zoals Flixbus en de vele reizen van socio-culturele erenigingen zoals Kazou (CM) maken dat meer dan de helft van de autocarreizigers jonger dan 34 jaar is. Zij gebruiken de autocar vooral voor pendelreizen terwijl medioren en senioren rondreizen maken.
De medioren, tussen 46 en 64 jaar, vormen een belangrijke doelgroep; één op vier autocarreizigers is een medior. Wat met de komende generaties van medioren die vooral individueel hebben gereisd met vliegtuig en huurwagen en die de moderne autocar nog moeten ontdekken?.

2. Producten: Beleving

Consument wil vooral beleving, de reisgids moet dus een storyteller worden die beleving creëert
Is de consument bereid om de ook voor de ondernemer correcte prijs te betalen? Ja en neen, voor dagtrips zit hij op zijn centen, voor rondreizen mag het vaak wat meer zijn en stellen ondernemers vast dat exclusieve reizen naar bijvoorbeeld Noordkaap en Schotland soms bijna een jaar vooruit al uitverkocht zijn
Medioren en senioren zijn twee verschillende doelgroepen waarvoor het noodzakelijk wordt om aparte programma’s aan te bieden omwille van de verschillende behoeften en gewenste reisbeleving.

3. Imago: Modern, comfortabel en veilig

Bij het brede (en toekomstige) publiek wordt de autocar niet meteen beschouwd als stijlvol, cool en sexy. Jongeren hebben het niet met de vaak afschuwelijke kleursetting van autocars en zetelprints.
Nu de sterrenclassificatie van de voertuigen bij de technische controle is afgeschaft, weerklinkt de roep om een nieuwe classificatie om duidelijkheid te scheppen tegenover de klanten. De opdeling van KNV Bus en ANVR in Nederland onderscheidt autocars volgens hun comfortklasse (Tourist Class, Comfort Class, Royal Class, …). Zetelafstand, inclinatie van de rugleuning en zetelopstelling zijn belangrijke criteria.

4. Beleid: Onbekend is onbemind

Milieuzones en beperkte of ontbrekende parkeermogelijkheden beperken het autocartoerisme. Reizigers zonder bagage moeten voor excursies vaak overstappen op een lijnbus of shuttlebus of zich te voet naar een parkeerplaats buiten het centrum omdat de autocar hen niet langer mag oppikken aan het hotel.
Bij beleidsmakers maakt de autocar veelal een slechte beurt. Politici zijn vaak obsessief anti en zien de autocar als een stinkende, lawaaierige bus die uit de stadscentra moet worden verbannen. Hun visie houdt geen steek. Het Institut für Energie- und Umweltforschung van de universiteit van Heidelberg publiceerde in oktober 2017 een studie waaruit blijkt dat de autocar de eco-kampioen is. Zij heeft de laagste emissiewaarden in vergelijking met trein, personenwagen en vliegtuig. De autocar dankt die voortreffelijke score aan de jonge busvloot met hoofdzakelijk milieuvriendelijke Euro 6-motoren en de hoge gemiddelde bezettingsgraad.
Verder wordt de autocar fiscaal gediscrimineerd, moeten er tolgelden (‘congestion charge’) worden betaald, neemt de administratieve rompslomp steeds toe en zijn de rij- en rusttijden afgestemd op het internationaal vrachtvervoer.

5. Voertuig: Efficiënt op lange afstand en in de stad

Sinds steden zoals Parijs en Madrid hebben aangekondigd om dieselvoertuigen uit hun stadscentra te bannen, moeten busbouwers alternatieve aandrijving voor autocars ontwikkelen. Van Hool bouwt tegen 2019 wel de eerste 100% elektrische autocars met een actieradius van 300 km voor Noord-Amerika. Daarmee zijn wij nog niet aan 800 km of meer die op pendelritten worden overbrugd. Biodiesel en CNG bieden uitkomst – zo blijkt uit een vergelijkende studie van de International Road Transport Union (IRU) – maar zijn slechts beperkt beschikbaar. Hybride autocars zijn een optie maar dan moet elektrische aandrijving om te kunnen rijden in stadscentra worden ingebouwd wat ten koste gaat van laadruimte en gewicht.

6. Verkoop: E-commerce en yield management

Nadat de voorbije decennia groten zoals Omnium Tours, Europabus en Skiworld hun activiteiten stop zetten en Neckermann, Jetair en VTB Reizen hun autocarreizen staakten, verdween de autocar grotendeels uit de reiskantoren. In Wallonië handhaafde Voyages Léonard zijn samenwerking met de reisbureaus, in Vlaanderen bleven regionale ondernemers samenwerken met reisagenten en traden ‘direct sellers’ zoals Lauwers op het voorplan.
Busfan.be is geëvolueerd van een imagowebsite naar een portaalsite voor reserveringen van autocarreizen. De online catalogus bevat meer dan 4000 reizen van een honderdtal aanbieders. Er zijn 95.000 gebruikers geteld die samen meer dan 400.000 pagina’s bekeken en 40.000 maal doorklikten naar de websites van autocarbedrijven.
Naar het voorbeeld van onder andere luchtvaart en intercity-busdiensten kan de introductie van ‘revenue management’, ook wel ‘yield management’ of ‘dynamic pricing’ genoemd, de prijszetting voor autocarreizen meer hedendaags maken. Prijsdifferentiatie en segmentatie worden al maar belangrijker om een toeristisch product in de markt te zetten. Jongere generaties zijn immers opgegroeid met wisselende prijzen en de eraan verbonden voordelen of beperkingen. Een dynamische prijzenpolitiek invoeren is één zaak, maar dan moet het wel kunnen zonder je trouwe klanten te schofferen die al jarenlang gewend zijn aan vaste prijzen.

Waarom vandaag autocar verkopen?

1. Groepsreis garandeert meer beleving. Een autocarreis is niet inspannend, je ziet alles van het landschap, je kan genieten van een hapje en een drankje, terwijl je een boek leest, op het internet surft, of gewoon een praatje met mekaar maakt … het zijn down to earth, maar pure belevingsmomenten.

2. Flexibel reizen van deur tot deur. Het is een eeuwenoud verkoopargument voor autocarreizen; we halen je op bij of dichtbij je voordeur, en brengen je tot op jouw bestemming. In een ‘high service please’-wereld wordt dit argument steeds waardevoller.

3. Meest duurzame en meest koolstofefficiënte vervoermiddel. Duurzaamheid is een verkoopargument in wording. De bezorgdheid van de consument over een ecologisch verantwoorde samenleving groeit met de dag. De autocar kan hier keiharde cijfers op tafel leggen.

4. Aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Een autocarreis is in vergelijking met andere vervoermiddelen scherp geprijsd. De combinatie van het prijs-, belevings- en service-element vormen stevige verkoopargumenten.

5. Veiligste vervoermiddel over de weg dankzij verregaande veiligheidstechnologie. De eisen op vlak van veiligheid voor autocars zijn zonder meer vergelijkbaar met die van de airline industrie. Statistisch gezien is de autocar het veiligste vervoermiddel over de weg, stukken veiliger dan de eigen wagen.

Een nieuwe toekomst voor autocarreizen ligt in het vooruitzicht.
Medioren en senioren vormen nog steeds een belangrijke doelgroep, en dat onder meer voor pendelreizen naar Spanje en andere Zuid-Europese bestemmingen.
De milieuvriendelijkheid van de autocar is een troef die nog beter kan worden uitgespeeld.
Veiligheidsvoorzieningen die waken over de afstand tot een voorligger of het rijden binnen een rijvak worden gewaardeerd door potentiële klanten voor autocarreizen.
Modern uitgeruste voertuigen creëren een nieuwe toekomst voor autocarreizen.
Moderne autocars met heel wat faciliteiten aan boord spreken een jon cliënteel aan.
De opmars van Flixbus draagt bij tot de nieuwe toekomst voor autocarreizen.
Het succes van lange-afstandsreizen met Flixbus heeft het autocartoerisme een nieuwe impuls gegeven.