Mondiale bierexport dankzij zeilschip en stoomtrein

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp

Doorheen de eeuwen werd er altijd wel bier uitgevoerd naar bestemmingen verder dan ‘rond de kerktoren’. De eerste mondiale export kwam er dankzij de scheepvaart en de spoorwegen.

Voor menig brouwer was het uitvoeren van bier het middel om meer bekendheid en omzet te genereren. Eeuwenlang beperkte de uitvoer zich tot nabijgelegen dorpen of provincie- en grootsteden die zich 15-20 kilometer verderop bevonden.
Op grootschalige, wereldwijde export is het wachten tot 1769 wanneer kapitein James Cook op zijn schip The Endeavour de eerste vaten porter meeneemt. Het Engelse bier begint daarmee aan zijn veroveringstocht lang voor er sprake was van de Indian Pale Ale (IPA). In 1788 wordt er al porter uitgevoerd naar Australië (1804). In Zuid-Oost-Azië was porter bij soldaten, kolonialen en de lokale bevolking zelfs populairder dan de IPA, die eerder het bier was voor de rijken, de officieren en de hoge ambtenaren. Ook in Rusland (Sint-Petersburg, 1822), Zuid-Afrika (1830) en Nieuw-Zeeland (1843) werd er al vroeg getoost met porter.
De Wereldtentoonstelling van 1851 in Londen draagt in hoge mate bij tot de wereldwijde verspreiding van porter. Op dat ogenblik taande de belangstelling voor het biertype al in de Britse hoofdstad ten voordele van de heldere pale ales uit Burton-on-Trent die in glazen – en niet in bierpotten – werden geschonken.
De in 1873 in Bremen opgerichte Kaiserbrauerei Beck &Co (sinds 2002 onderdeel van AB-Inbev) pakte in 1876 uit met de pilsvariante Beck’s die specifiek werd ontwikkeld voor de overzeese export. Gelegen aan de Weser in Bremen werd het bier tot 1949 uitsluitend voor de export gebrouwen en wereldwijd verscheept naar meer dan 100 landen.
Dankt porter zijn wereldwijde doorbraak aan de scheepvaart, dan is pilsbier groot geworden dankzij de opkomst van de spoorwegen. Twintig jaar na de voorstelling van het goudgele, heldere pilsbier in 1842 wordt de brouwerij uit het Tsjechische Pilsen aangesloten op de West-Boheemse spoorlijn naar Wenen, klaar om zich een weg te banen op het Europese vasteland. Op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900 stelde de brouwerij zelfs de eerste van 258 koelwagons voor waarmee zij haar bier zou exporteren. Dankzij de spoorwegen verwierf het Tsjechische pilsbier zijn naam en faam en inspireerde het ook menig brouwer elders in Europa om een gelijkaardig helder, goudgeel en goed gehopt relatief licht alcoholisch bier te brouwen.