MIVB kiest met pantograafbussen voor flexibiliteit en geen laadpieken

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp

De MIVB neemt tot 2026 gefaseerd 70 gelede Mercedes-Benz eCitaro met pantograaf in gebruik. Daartoe wordt de stelplaats Marly in Nederoverheembeek gemoderniseerd. Aan de eindhalten van diverse buslijnen komt de nodige laadinfrastructuur. Met ‘opportunity charging’ beoogt men onder andere het vermijden van laadpieken in het depot.

Tot en met 2026 vervoegen 70 gelede Mercedes-Benz eCitaro’s het voertuigenpark van de MIVB in het vooruitzicht van de volledige elektrificatie van het MIVB-buspark tegen 2035. Op dit ogenblik beschikt de MIVB al over 37 e-bussen, waarvan 25 gelede bussen, 5 standaard bussen en 7 midibussen.
De stelplaats Marly in Neder-Over-Heembeek wordt de eerste stelplaats die op termijn uitsluitend e-bussen zal huisvesten. Daartoe wordt de stelplaats uitgebreid en voorzien van laadpalen. De stelplaats zal ongeveer 35.000 m² groot zijn en meer dan 200 standaard en gelede elektrische bussen kunnen stallen.

MIVB eCitaro
De MIVB koos bewust voor een concept met opwaartse pantograaf omdat het toelaat om uiteenlopende merken van bussen te laden. – Foto MIVB

Bewuste keuze voor ‘opportunity charging’

De MIVB koos bewust voor pantograaf-bussen en ‘opportunity charging’. Enerzijds had dat te maken met de beperkte autonomie van de voertuigen die beschikken over batterijen met een capaciteit van 330kWh, wat toelaat om ongeveer 200 kilometer af leggen. Anderzijds creëert het meer flexibiliteit omdat men de e-bussen overdag kan bijladen en de laadcapaciteit en -infrastructuur in het depot kan beperken. ‘Opportunity charging aan de eindhalten laad ook toe om de e-bussen bij storingen in het depot elders op te laden. Standaardbussen van 12 meter worden evenwel enkel in het depot geladen, maar men bekijkt of er geen laadpunten moeten worden op strategische plaatsen op diverse routes.
Met een opwaartse pantograaf hoopt men de impact van mogelijke storingen van mobiele onderdelen op de exploitatie te beperken. Een defecte stroomafnemer kan een bus immobiliseren, maar de laadmast kan nog altijd andere bussen bedienen. Een ander element dat meespeelde in de keuze voor een opwaartse pantograaf betrof de beperkte visuele impact van de laadmasten in de stad.

Laadpalen voorzien aan diverse eindhalten

Om de e-bussen overdag te kunnen laden worden diverse eindpunten voorzien van een laadpaal. Het eerste eindpunt dat hiermee werd uitgerust was dat aan de Naamsepoort, gebruikt door lijn 64. Momenteel worden de eindpunten heringericht van lijnen 46, 53, 87 en 89 (Marly, Pannenhuis, Beekkant, Westland Shopping, Moortebeek, Centraal Station en Simonis). De meeste herinrichtingswerken zouden eind 2024 voltooid moeten zijn. Afhankelijk van de evolutie van het buspark, het aanbod op het net en de ingebruikname van gelede e-bussen zullen ook andere eindpunten worden heringericht.
Omdat de e-bussen toch een redelijke autonomie hebben, is het niet nodig om extra oplaadtijd toe te voegen aan de tijd die de voertuigen normaal doorbrengen aan de eindhaltes. De dienstregeling blijft dus gegarandeerd.

De MIVB-stelplaats Marly wordt voorzien op het laden van de Mercedes-Benz eCitaro’s door middel van een opwaartse pantograaf. – Foto MIVB

Groter laadvermogen beschikbaar in depot

In het depot worden de pantograaf-bussen opgeladen met een groter laadvermogen. Het systeem is robuuster en eenvoudiger te bedienen. Het laat ook toe om de aansluitingen op de juiste plaats te voorzien, los van het merk van de bussen.
Bij de opbouw van de stelplaats werden de elektrische installaties stapsgewijze geïntegreerd in functie van de vooruitgang van de bouwwerkzaamheden en de levering van bussen. Die laatste twee factoren bepalen de vooruitgang van de project, wat niet weg neemt dat de levertijd van sommige elektrische apparatuur kan oplopen tot meer dan één jaar.

Mercedes-Benz eCitaro MIVB
De MIVB neemt gespreid tot 2026 70 Mercedes-Benz eCitaro’s in gebruik. – Foto MIVB

(Verschenen in Car&Bus, november 2024)