De glazen bol van Madame Blanche

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp

Wanneer ‘Madame Blanche’ enige notie van bier en biercultuur zou hebben en in haar glazen bol zou kijken, brouwers zouden misschien in rijen aanschuiven. ‘Madame Blanche’ zou opkijken van de vele ge-hypete ‘craft’-bieren en uitzinnig worden wanneer zij hoort dat een Amerikaanse ‘craft brewery’ jaarlijks tot 6 miljoen ‘beer barrels’ – of omgerekend ruim 7 miljoen hectoliter – mag brouwen. Als dat ambachtelijk is, dan wordt er door gevestigde Belgische brouwerijen al decennialang ‘real craft’ gebrouwen op schaal één honderdste of één duizendste.
En wat zijn veel van die ge-hype-te ‘craft’-bieren dan? Het overgrote aanbod zijn varianten op IPA, stout, sour ale en saison die niet zelden alleen maar de naam van de originele bierstijl overnemen. Er wordt gespeeld met het brouw-, gistings- en rijpingsproces.
Er worden allerlei ingrediënten toegevoegd om toch maar origineel en creatief uit de hoek te kunnen komen. Sour ale met een mengelmoes van watermeloen, framboos, zwarte bes, munt, kokosnoot en lactose. Pompoenbier met kaneel, nootmuskaat, gember en vanille. Stout met Vietnamese koffiebonen, tonkabonen en gerijpt op vaten van bourbon en Australische rum. Specifieke aroma’s en smaken overweldigen en zijn dermate extreem opdat elkeen meteen herkent dat het bier aardbei en mango bevat, zure rode bessen of chocolade en brownies. Gerijpt op vaten van eik of ceder, in whisky-, bourbon, rum-, sherry- of rode wijnvaten of een blend van hetzelfde bier uit diverse vaten. ‘Craft’-brewers slaan je rond de oren met namen van nieuwe hopvariëteiten; of er nu zeven, negen of meer variëteiten worden gebruikt om het bier hoppig te laten smaken, deert niet.
Maar, het ‘craft’-concept slaat aan bij twintigers, dertigers en veertigers die eveneens storm lopen voor haast verbrande koffie met hazelnootpasta en caramel- of toffeesiroop. De uitgekiende marketing van ‘craft’-brouwerijen en hun biermerken springt in het oog. Namen en beeldmerken sluiten naadloos aan bij de hedendaagse ‘cult’-, ‘fantasy’- en ‘game’-wereld van die generaties.
‘Madame Blanche’ ziet het allemaal gebeuren in haar glazen bol en moet eerlijkheidshalve toegeven dat ook zij ‘Madame Blanche’ niet is. Niettemin inspireert ‘craft’ verschillende brouwers die – hun decennialange brouwtraditie indachtig – uitpakken met een Belgisch compromis tussen harmonieuze, gebalanceerde bieren en een vleugje ‘craft’. Of dat stukje bierbeleving zal volstaan om jonge en toekomstige generaties te laten genieten van iconische Belgische bieren weet helaas ook ‘Madame Blanche’ niet.

(Verschenen in Bierpassie nr. 98, maart 2023)