Bierfirma, brouwerij en ‘Authentic Brewery’

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp

Verschenen in Bierpassie nr. 95, juni 2022

De vorige column over de euforie van het getal 400, verwijzend naar het aantal brouwerijen in ons land, zindert nog na. Reacties bleven niet uit, van terecht tot gebrek aan respect voor innovatie, alsof elk nieuw bier en elke nieuwe brouwerij die de media haalt plots zou innoveren. Misschien moeten wij ook eens durven kijken naar wat een operationele brouwerij is?
Goed vijftien jaar geleden, in 2006, kaartte Chris Bauweraerts, bekend van Brasserie d’Achouffe, reeds de opmars van bierfirma’s aan door het opschrift ‘Authentic Brewery’ te lanceren. Het initiatief volgde op eerdere pogingen van de voormalige Objectieve Bierproevers om het begrip ‘brouwerij’ te beschermen.
Al dan niet om historische redenen noemden bier- en drankenhandels zich nog steeds ‘Brouwerij XYZ’ op het ogenblik dat zij een elders, exclusief voor hen gebrouwen, bier voorstelden. Niet zelden, en ook nu nog, worden er allerhande verhalen opgehangen opdat het allemaal echt en geloofwaardig zou lijken. Meermaals trokken de Objectieve Bierproevers van leer tegen dergelijke misleidende positionering. Brouwen bij derden kon, op voorwaarde dat ook de operationele brouwerij op het etiket werd vermeld. Wie zich uitte als brouwerij en geen brouwinstallatie had, ging door het stof.
De laatste jaren lijkt het allemaal niet veel meer uit te maken, waardoor er nu al zo’n 300 bierfirma’s zijn. Vaak laten zij de consument in de waan dat zij zelf brouwen; foto’s in een neutrale brouwzaal, tussen inox-tanks of houten tonnen illustreren een verhaal dat wat graag wordt overgenomen door goedgelovige media en toeristische diensten. Gelukkig zijn er ook bierfirma’s die oprecht aangeven elders te laten brouwen om zo het geld bijeen te krijgen om binnen enkele jaren een eigen brouwerij op te starten.
Ondertussen zijn er naast brouwerijen en bierfirma’s ‘window dressing’-brouwerijen bijgekomen. Niet zelden zijn het toeristisch aantrekkelijk gelegen brouwerijtjes met een veel te kleine, glimmende, infrastructuur voor het volume dat zij verkopen. Symbolisch wordt er af en toe wat ‘onder de kerktoren’ gebrouwen. De grote volumes komen elders vandaan. Hoewel zij officieel erkend zijn als brouwerij spelden zij de consument een verhaaltje op.
‘Fact checking’ omtrent bierfirma’s en aanverwanten zou tegenwoordig niet misstaan. Soms volstaat zelfs Google Street View om een ‘brouwerij’ te traceren; dikwijls is die niet veel groter dan wat modelbouwliefhebbers vinden in de catalogi van Faller of Vollmer en kan zij perfect in de brievenbus. Vijftien jaar na Chris Bauweraerts’ Authentic Brewery is het hoog tijd om dergelijk initiatief opnieuw naar voor te schuiven.

Authentic Brewery Chris Bauweraerts