Artificiële intelligentie (AI) is niet meer weg te denken uit de samenleving. Ook in de bierwereld duiken steeds meer AI-projecten op in de introductie van nieuwe bieren en in de brouwerijtechnologie.
In 2016 lanceerde het Britse IntelligentX ’s werelds eerste met behulp van AI gebrouwen bier. Consumenten die één van de vier bieren van het merk proefden, konden hun commentaar doorgeven van via een bot op Facebook Messenger. Aansluitend vertaalde een algoritme dat in wijzigingen aan de receptuur waardoor het bier werd aangepast aan de aroma- en smaakvoorkeuren van de gebruikers.
Een jaar later, in 2017, startte Carlsberg een project in samenwerking met Microsoft een AI-project om nieuwe technologie en nieuwe producten sneller te kunnen ontwikkelen dan met traditionele methodes. Hierdoor zou men de ontwikkelingstijd van een nieuw bier – wat tot 2 jaar of langer kan duren – met één derde kunnen inkorten.
In Japan zijn NEC Corporation en Kyodoshoji Corporation (COEDO Brewery) in 2020 een samenwerking gestart om een intergenerationeel bier te ontwikkelen. De verwachtingen van consumenten tussen 20 en 50 jaar ten aanzien van een nieuw bier werden opgetekend en door AI geanalyseerd om vier nieuwe bieren onder de naam ‘Agentic AI x Craft Beer’ te creëren die door iedereen gesmaakt werden.
Baanbrekend werk werd in 2024 voorgesteld door het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB)-KU Leuven Center voor Microbiologie en het Leuven Institute for Beer Research. Zij analyseerden 250 bieren chemisch en brachten honderden aromacomponenten in kaart. Elk bier werd vervolgens op 50 criteria beoordeeld door een getraind panel van 15 personen. Het kostte het team 5 jaar om 226 chemische eigenschappen en gedetailleerde rapporten van het testpanel voor honderden bieren te verzamelen. Ook werden 180.000 internetreviews van Ratebeer geanalyseerd. Al die informatie werd met behulp van AI samengebracht en dat leidde tot een model dat vertelde hoe consumenten dat bier zouden waarderen en welke de belangrijkste aroma’s voor dat bier waren. Het AI-model gaf ook aan welke aroma’s men moest toevoegen om de aroma’s werden toegevoegd om de kwaliteit en de smaakbeoordeling te verhogen.
Een gelijkaardige toepassing met gebruik van AI leidde aan het Global Innovation and Technology Center (GITEC) van AB Inbev tot de introductie van Corona Cero 0.0 %vol waaraan aromacomponenten zoals isoamylacetaat (banaan), ethylhexanoaat (appel), ethylacetaat (typische zoetige geur) of phenylethylalcohol (floraal) gedoseerd werden toegevoegd om de smaakbeleving te verfijnen.
Inmiddels zien wij ook hoe een kleinere brouwerij zoals De Leite deelneemt aan het Europese project Art-IE dat kmo’s helpt om AI te integreren in hun werking. Met behulp van AI wil men gerichter communiceren én beter inspelen op trends in de bierwereld. Een digitale assistent helpt bepalen welk bier de wereld morgen wil proeven. In de toekomst wil men via AI het energieverbruik optimaliseren, verspilling verminderen en het brouwproces efficiënter maken.
Voorbeelden uit het productieproces zien wij onder andere bij AB InBev en Duvel Moortgat. Bij AB Inbev in Leuven speurt robothond Spot in de bottelarij naar (toekomstige) technische problemen of lekken in de tien afvullijnen van de bottelarij. Voorzien van een thermische camera en een akoestische sensor ontdekt hij vaak storingen nog voor die effectief problemen veroorzaken. In zijn eerste zes maanden detecteerde Spot bijna 150 technische fouten.
Bij Duvel-Moortgat werd een op AI gebaseerd programma geïnstalleerd dat paletten inspecteert. Het verzamelde beeldmateriaal wordt vergeleken met de ideale palet en paletten die niet langer voldoen aan de kwaliteitsvereisten worden automatisch uit omloop genomen nog voor zij schade kunnen aanrichten of medewerkers kunnen verwonden.
Het Gentse Crunch Analytics ontwikkelde voor het Nederlandse Beerwulf een zelflerend algoritme dat de verwachte verkoop van elke soort bier voor de komende weken vrij accuraat kan voorspellen en dat bijna automatisch de noodzakelijke bestellingen plaatst bij de leveranciers.