Toerisme, nooit gedacht dat ik erover zou schrijven tot op de dag zo’n kwarteeuw geleden dat de hoofdredacteur van het dagblad waar ik werkte mij zei dat ik vrijwel meteen moest stoppen met regionaal nieuws om rubriekleider toerisme te worden.
Het werd een boeiende kennismaking met een sector die ik tot dan toe nauwelijks kende. Op dat ogenblik was er nog geen sprake van fusies en consolidaties, waren er nog grote, vaak nationaal actieve touringcar-touroperators, vlogen Sabena en verschillende chartermaatschappijen nog door het luchtruim, reden de hogesnelheidstreinen nog niet, was de cruisesector nog niet tot ontplooiing gekomen en stond de autoverhuring nog in de kinderschoenen.
Toen ik in 1997 begon als zelfstandig journalist werd toerisme, net zoals bier, één van de pijlers waarrond ik mijn journalistieke activiteit zou uitbouwen. Gestart als medewerker aan het toeristisch vaktijdschrift Infotravel werd ik er na enkele jaren hoofdredacteur tot in 2015 toen het magazine werd stopgezet.
Sindsdien schrijf ik nog steeds over toerisme voor vakmedia zoals Travel 360 Benelux, Travel Magazine en Car&Bus e-zine. Verschillende jaren heb ik toeristische pagina’s en dossiers geschreven voor Weekend Knack, Pasar (toen nog Kreo) en Clickx.

Daarnaast ben ik al vele jaren als gastdocent verbonden aan de Hogeschool West-Vlaanderen, campus Kortrijk. In de bachelor-opleiding toerisme- en recreatiemanagement informeer ik de studenten praktijkgericht over alles wat reilt en zeilt in de wereld van hogesnelheidstreinen, cruisetrains, ferry’s en cruises. Gedurende enkele jaren heb ik dezelfde cursus ook gegeven aan studenten van een gelijkaardige opleiding aan de Erasmus Hogeschool in Brussel.

De portfolio bevat enkele reportages of dossiers met betrekking tot toerisme, en dat los van louter toeristische reportages, de talrijke interviews en de vele rondetafels die ik destijds voor InfoTravel heb georganiseerd.

Enkele publicaties

Samen met collega journalist Yves Duval stelde ik in 1998-1999 voor Travel Magazine het boek ‘Gesprekken met onze reispioniers’ samen. Aan de hand van een zestigtal interviews schetsten wij een beeld van de opmars van het toerisme in België in de tweede helft van de twintigste eeuw. Er waren interviews met bekende namen zoals Rudolf Vanmoerkerke (Sunair), Gerard Brackx (Jetair), Wim Desmet (Neckermann) en Freddy Van Gaever (VLM). Even goed kwamen minder bekende personen aan het woord, zoals Jacques Mathieu die de Belgen warm maakte voor cruises.

Voor Clickx Magazine werkte ik in 2003 en 2006 mee aan een Webkompas Reizen. Op een ogenblik dat de reissector nog niet echt online aanwezig was, selecteerden wij honderden nuttige hyperlinks.