Verschenen in Bierpassie nr. 96, september 2022
De omvorming van het Brusselse beursgebouw tot Belgian Beer World, en de geplande opening van dit belevingscentrum in het tweede semester van 2023, lijkt een katalysator te worden voor het biertoerisme in en naar België.
In het zog van de corona-pandemie lanceerde Toerisme Vlaanderen een relanceplan rond biertoerisme, waarop onder andere brouwerijen konden intekenen en projecten konden voorstellen. Naast toeristische diensten en organisaties boden zich enkele tientallen brouwerijen, van klein tot groot, aan. Geëngageerd en vaak uitermate gepassioneerd lichtten velen hun plannen toe. Projecten die niet alleen op papier werden uitgetekend, maar waarvoor dikwijls al concrete stappen voor realisatie werden gezet. Digitalisering, toegankelijkheid, duurzaamheid en bierbeleving waren kerngedachten waarrond talrijke initiatieven werden ontwikkeld.
Eén zaak was duidelijk: brouwers gaan niet meer alleen voor hun bieren! Zij kiezen voluit voor actieve en interactieve bierbeleving. Meer dan voorheen willen zij hun verhaal vertellen in geuren en kleuren, willen zij tonen hoe zij van hun bieren een nobel product hebben gemaakt. Met innovatieve concepten willen zij hun gasten trakteren op verrassende bierbelevingsmomenten, die zowel jonge en geroutineerde bierliefhebbers aanspreken. Maar, even goed zijn die projecten erop gericht om de toevallig voorbijkomende toerist te bekoren, net zoals Belgian Beer World in Brussel zich wil richten tot een breed publiek.
Wanneer iedereen woord houdt, ziet het ernaar uit dat tientallen gevarieerde biertoeristische projecten in 2023-2024 gerealiseerd zullen zijn en dat België zich dan ook breeduit kan tonen als ’s werelds biertoeristisch centrum bij uitstek.
Laat ons er in tussentijd ook werk van maken dat er overal volwaardige, professioneel onderlegde biergidsen beschikbaar zijn die een eenduidig en correct verhaal vertellen. Gelijktijdig moet er ook eens aan gedacht worden om baliepersoneel van toeristische diensten, in hotels of medewerkers in restaurants een degelijke basiscursus bier te geven. Het wijntoerisme in Frankrijk of Duitsland toont ons de weg. Vraag er aan een hotelreceptionist, toerismebediende of ober meer info over een Riesling, Bordeaux of Champagne en waar je eventueel een bezoek kan brengen en je krijgt een degelijk antwoord. Hier gaat het nog te vaak over een ‘trappist van Grimbergen’, de ‘Witkap die door de paters van de voormalige abdij in Ninove werd gebrouwen’ of de ‘unieke smaak van gist die voor heerlijk lambiekbier zorgt’. Aan dergelijke onzin heeft een toerist zelfs anno 2022 geen boodschap meer.