Belgian beer world lonkt naar 400.000 bezoekers

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp

Verschenen in Café&Bistro, nr. 3 september 2023

In het voormalige Beursgebouw in Brussel opende zopas Belgian Beer World, een interactief belevingscentrum dat bezoekers informeert en onderdompelt in alle facetten van de unieke Belgische brouw- en biercultuur. Op jaarbasis wordt gemikt op 400.000 toeristen, bierliefhebbers en professionele bezoekers. Belgian Beer World vormt als het ware het startpunt voor een ontdekkingstocht in de Belgische bierwereld.

De eerste ideeën voor de oprichting van een bierbelevingscentrum in Brussel ontstonden in 2010 toen Sven Gatz, toenmalig directeur van de Belgische Brouwers, een gesprek had met Philippe Close, toenmalig toerismeschepen en huidig burgemeester van Brussel. Op dat ogenblik was er overigens geen enkele brouwerij meer in hartje Brussel, in Anderlecht bevond zich wel brouwerij Cantillon met het Brussels Museum van de Geuze. Een haalbaarheidsstudie toonde het potentieel voor een interactief bierbelevingscentrum aan. Nadat het beursgebouw in 2012 terug in handen van de stad Brussel kwam, was de ideale locatie gevonden, tussen Grote Markt, Anspachlaan en Dansaertwijk.

Tussen 2015 en 2018 werd het concept uitgetekend en werden zes themazones gedefinieerd. De restauratie- en renovatiewerken startten in 2019 en in 2022 kreeg Belgian Beer World inhoudelijk gestalte.

Unieke biercultuur toelichten

“Twaalf jaar geleden besliste Brussel om van het Beursgebouw opnieuw een ontmoetingsplaats te maken”, zegt Charles Leclef (Het Anker), tevens voorzitter van het autonoom gemeentebedrijf BourseBeurs dat de exploitatie op zich neemt. “Er moesten ook activiteiten in plaats vinden en zo kwamen wij uit bij het bierbelevingscentrum. Gelijktijdig wilden wij ook de grandeur van het gebouw respecteren”.

“7 september 2023 is onwaarschijnlijk heuglijke dag”, vervolgt Krishan Maudgal, directeur Belgische Brouwers. “Na vele jaren is het eindelijk zo ver. De door Unesco erkende Belgische biercultuur is onze trots. Wij hebben meer dan 1600 unieke biermerken, elk met een eigen glas. Sinds eeuwen kunnen wij bogen op vier gistingswijzen. Dankzij dit publiek-privaat partnership kunnen wij de geschiedenis van Belgisch bier vertellen en het typische van onze biercultuur toelichten. Belgisch bier is een sterk merk, het is veel meer dan de vloeistof in fles en glas. Het is een totaalbeleving”.

Dertig grote en middelgrote participeren vanaf het begin in het project, een zeventigtal, overwegend kleinere brouwerijen zijn later toegetreden tot het samenwerkingsverband. Het is evenwel geen verzameling van verhalen van individuele brouwerijen en merken maar een generiek verhaal over Belgisch bier en de Belgische biercultuur.

Op jaarbasis wordt gerekend op zo’n 350.000 bezoekers in het eerste jaar, op termijn kan dat uitgroeien tot 400.000 en meer.

Zes themazones

In zes themazones worden zij ondergedompeld in de Belgische biercultuur en hoe die sinds de Middeleeuwen is ontstaan. Een tijdlijn gidst de bezoekers langs infoschermen, panelen en scenografieën die wijzen op de legendarische figuur van de wereldwijd erkende, ‘Belgische’ bierkoning Gambrinus, patroonheilige Sint-Arnoldus en uiteraard ook het brouwproces. Een interactieve kaart toont hoe de regionale diversiteit van bierstijlen tot stand is gekomen. Er worden allerlei nieuwsjes verteld over grondstoffen, waarvoor zelfs een kleine hoptuin werd aangelegd in het gebouw. In een verder stadium ‘kijkt’ men in het hoofd van de brouwer en verneemt men waarmee een brouwer allemaal te maken krijgt. Vervolgens kan men digitaal een bier brouwen en duikt men onder in het gisttheater waarin de vier gistingswijzen geanimeerd worden getoond. Tot slot komt men bij de virtuele barmannen en -vrouwen die aan de hand van drie niet-bierige vragen peilen naar je smaakvoorkeuren. In samenwerking met het algoritme van Beerhive worden dan tien biersuggesties voorgesteld die je kan terug vinden in een enorme ‘beerwall’ met een duizendtal flesjes met bijhorende glazen. Uit die suggesties kan je er dan een kiezen in de skybar, op het dak van de Beurs, waar 49 bieren van het vat en 98 bieren uit de fles worden geschonken in proefglaasjes van Belgian Beer World. Op eigen initiatief, en voor eigen rekening, kan men dan de andere negen bieren van zijn ‘bucket list’ afvinken in de omliggende of elders gelegen horecazaken.

Praktisch

Het Beursgebouw is publiek toegankelijk tussen 6 en 22u. Belgian Beer World kan worden bezocht tussen 9.30u en 18u. en ’s avonds na afspraak voor groepen. Het is alle dagen geopend, behalve op 1 januari. De standaard toegangsprijs bedraagt 17 euro, degustatiebier inbegrepen. Toegangsticket en tijdslot worden best vooraf online gereserveerd; ter plaatse kan je nog tickets kopen in functie van de beschikbare capaciteit omdat men elkeen een volwaardig belevingsbezoek wil waarborgen.