Verschenen in Personenvervoer, nr 2. maart 2022

Elektrische bussen worden in het busdepot best buiten geparkeerd met voldoende tussenruimte en in de nabijheid van een blussysteem. Faciliteiten creëren voor een snelle en efficiënte brandweerinterventie biedt enig soelaas om te vermijden dat de brandhaard uitbreidt.

In een busdepot kan je, volgens Arjan ten Broeke en Nordin M’Rabet, een combinatie van maatregelen nemen om elektrische bussen veilig te stallen. In de parkeergarage voor elektrische bussen kan je compartimentering voorzien door plaatsing van brandwerende tussenwanden.
Het grootste risico wordt gevormd door elektrische bussen die worden opgeladen. Daarom is het, vanuit preventief oogpunt, aangewezen om niet te laden wanneer er geen toezicht mogelijk is. Bij een eventuele brand komt het erop aan om zo snel als mogelijk in te grijpen om enerzijds de algemene stroomvoorziening af te sluiten en anderzijds de bussen te ontkoppelen van de laadpaal. Je moet ook de batterijen in de brandende bus kunnen uitschakelen door middel van de zogenaamde ‘master switch’. Dat allemaal realiseren in kritieke omstandigheden blijft hoe dan ook een uitdaging.
Omdat de temperatuur van een batterijbrand zeer snel oploopt, kunnen batterijen van nabij geparkeerde bussen door stralingswarmte oververhitten en ontbranden. Bij een batterijbrand zijn temperaturen tot 1000°C en 1400°C niet uitgesloten, wat flink hoger is dan de 600-800°C die staalconstructies kunnen trotseren.

In een parkeergarage voor elektrische bussen kan je brandwerende tussenwanden voorzien om uitbreiding van een eventuele batterijbrand te beperken.

Brandende bus isoleren

“Eigenlijk moet je het brandende voertuig uit het depot of van de gezamenlijke busparking kunnen slepen en ‘geïsoleerd’ kunnen opstellen. Bij de inrichting van een busdepot is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de brandweer de elektrische bus snel uit het depot kan trekken en dat zij die kunnen opstellen op een gemakkelijk bereikbare plaats voor een interventie”, zegt Nordin M’Rabet.
Detectiesystemen in het gesloten busdepot bieden weinig soelaas. Rookdetectie kan, maar wanneer er ook dieselbussen staan, riskeer je voortdurend loos alarm wanneer een bus wordt gestart en in- of uitrijdt. Temperatuursensoren hebben evenmin zin, want zij alarmeren te laat. Hoogwaardige watermistsystemen en krachtige sprinklers zijn een hulpmiddel omdat zij een goed koelend vermogen hebben en daardoor de brand isoleren. Koeling is cruciaal bij de brandbestrijding van li-ion-batterijen. Maar door de buitenkant van de bus te besproeien en af te koelen, bereik je de brandhaard binnenin de ingekapselde batterij niet.
Elektrische bussen parkeer je bijgevolg beter buiten aan de laadpaal op voldoende afstand van mekaar. Zij kunnen mekaar immers in brand steken door stralingswarmte of brandende batterijcellen die tot 20 meter ver kunnen wegschieten wanneer een batterijpakket barst en openscheurt.