Ga voor het volgende, lekker glas bier


Verschenen in Bierpassie nr. 88, september 2020

Wat is een goed, lekker, glas bier? Welke bierstijl of welk merk, het maakt niet uit. Een goed, lekker, glas bier is datgene waarvan je een volgende glas bestelt. Dat hoeft niet na mekaar, het kan zelfs maanden later zijn dat je zegt: “Dat ga ik nu nog eens drinken”.
Het klinkt misschien eigenaardig, maar daar draait het allemaal om. Fiere brouwers maken er een uitdaging van om zoveel maal hetzelfde bier te brouwen om van klanten hun ambassadeurs, te maken. Daarin verschillen zij van veel microbrouwers en ‘craft brewers’ (what’s in a name?) die eenmalige bieren brouwen.
Er worden extra hoppen, zuren of ongewone ingrediënten aangesleept om media-aandacht te genereren. Op lijstjes van ‘beer geeks’ worden zij afgevinkt, waardoor die zappende consumenten weerom een trap hoger staan op een bierladder. Eén teug volstond om online te scoren. Een tweede glas wordt niet besteld: vandaag niet, morgen niet, volgende week niet, nooit!
Zijn dit de bierliefhebbers die gepassioneerde brouwers willen? Waarschijnlijk niet. Zijn dit de brouwers die het bierpatrimonium levendig gaan houden? Waarschijnlijk ook niet. Het enige wat hen aanbelangt, is elke liter verkopen om hun brouwproject te kunnen afbetalen. Omdat die ‘beer geek’ niet weerkeert voor hetzelfde bier, maakt het niet uit of dat bier geïnfecteerd, medicinaal, ranzig, vegetaal of muf is. Houdbaarheidsdata worden ver vooruit gezet om het bier verkocht te krijgen via distributie en invoerders. Stevig aromatisch gehopte bieren krijgen bijvoorbeeld een houdbaarheidsdatum tot twee jaar vooruit, terwijl uit proeverijen blijkt dat er na zes maanden niet veel hoppigheid meer te bespeuren valt.
Beste brouwfanaten, u speelt met het imago van Belgisch bier. Niemand, in eigen land of waar ook ter wereld, valt voor minderwaardig Belgisch bier. Samen met de houdbaarheidsdatum de botteldatum vermelden, is geen overbodige luxe. En, misschien nog belangrijker, proef je bier voor je het op de markt brengt. Mislukte brouwsels werden vroeger verkocht aan gecombineerde bier- en azijnbrouwerijen. Nu worden zij te gemakkelijk bestempeld als ‘Belgian sour ale’ en wereldwijd uitgevoerd. Daarmee ondermijnen zij het kwaliteitsimago waaraan Belgische brouwers decennialang hebben gewerkt. En de buitenlandse invoerders en consumenten? Die ontdekken wel snel een goede lokale brouwer. Liever een lokaal gebrouwen kwalitatieve ‘Belgian style’ dan een origineel Belgisch bier dat niet aanspoort tot een volgend glas.