Bier en horeca als sociaal bindmiddel


Bier wordt gepositioneerd als een conviviaal product, als een drank die je bij voorkeur in gezelschap drinkt. Tussen pot en pint brengt bier mensen van alle leeftijden, rang en stand samen. Helaas is daar nu, tijdens de corona-crisis, weinig van te merken want horecazaken zijn gesloten en sociale contacten zijn beperkt.
Maar, het sociale aspect van bier blijft overeind, ook al uit het zich nu vooral in het sociaal engagement en de sterke lokale verankering die veel brouwerijen al jaar en dag kenmerken. Brouwerijen, al dan niet met bijhorende distilleerderijen, produceren ontsmettingsalcohol die kan worden verwerkt tot handgels voor medewerkers van ziekenhuizen en zorgcentra. Andere brouwerijen en drankenhandels doen letterlijk een duit in het zakje, schorten betaling van huurgelden voor horecazaken op, wisselen bier ouder dan de houdbaarheidsdatum gratis om, werken aan financieel ondersteunende maatregelen voor de horeca of lanceren vouchers die ingewisseld kunnen worden bij heropening van de horeca.
Bovenop het engagement van de brouwerijen zijn er de vele horecazaken die medewerkers van spoeddiensten en zorgcentra uit erkentelijkheid voor hun inzet trakteren op een maaltijd. Even goed zijn er horeca-ondernemers of -medewerkers met een verpleegdiploma die gaan werken in een ziekenhuis of een zorginstelling.
Gelijktijdig startten stads- en gemeentebesturen initiatieven op om lokale handels- en horecazaken te ondersteunen. Terrastaksen worden kwijt gescholden. Specifieke websites verwijzen naar horecazaken die een afhaalservice bieden.
Naast respect en solidariteit duiken er heel wat creatieve, innovatieve en inspirerende initiatieven op waaruit de sector kan leren voor de toekomst. Er worden virtuele bierproeverijen en skype-ritieven georganiseerd waarvoor men de noodzakelijke bieren aan huis bezorgt. Men houdt online fuiven, bootst een uitgangsbuurt na op internet en zorgt voor de muzikale omkadering en eventuele dating-sessies. Gesloten cafés installeren een afhaaltoog en brouwerijen gaan opnieuw – zoals vroeger – in een beperkte straal aan huis leveren, al dan niet met een bakfiets. Brasseries en eetcafés maken kookvideo’s over hun populaire gerechten opdat klanten toch een stukje sfeer en bierbeleving in huis kunnen halen.
Kortom, een hele waaier aan initiatieven die het sociaal engagement van de horeca en het sociale karakter van bier een nieuwe uitstraling geven. Solidariteit, respect, creativiteit, innovatie zijn slechts enkele woorden die omschrijven hoe brouwerijen, drankenhandels en horeca omgaan met de corona-crisis en hoe zij zich verweren tegen de keiharde realiteit van gesloten horecazaken en een onzekere toekomst.